Bir gebeliğin sağlıklı yürüyebilmesi için bebeğe besin taşımak üzere, rahme giden kan akımında büyük bir artış gereklidir. Bu artışı sağlamak için özellikle plasenta damarları başta olmak üzere, rahme giren ve rahimden çıkan damarlar belirgin olarak genişler. Doğum sonrası ise, gebelik öncesi haline döner.

Bebeğin doğabilmesi için açılan rahim ağzı, ortalama 10 cm lik genişliğe erişir, incelir ve doğum kanalını oluşturmak üzere, rahim dokusuyla sınırı ayırt edilemeyen bir zar halini alır.

Doğum sonrasıysa, tekrar kalınlaşır ve rahim ağzı kanalı tekrar oluşur. Rahim ağzı doğum sonrası hiçbir zaman tam olarak eski haline dönmez ve hiç doğum yapmamışla, doğum yapmış kadınların muayenede anlaşılabileceği bir şekilde kalır. Sadece sezaryen doğumlarda, rahim ağzı hiç açılmadan yani rahim kasılmaları başlamadan, planlı bir sezaryen yapıldıysa, bu durum rahim ağzı muayenesiyle anlaşılamayabilir.

Gebelik sürecinde vajinal doku kıvrımlarını kaybederek, kanlanması artan, ince düz bir dokuya dönüşür. Doğum sonrası 3. Ayda ise bu vajinal kıvrımlar tekrar oluşur.

Doğumla beraber, bebek çıktıktan ve plasenta ayrıldıktan hemen sonra, kanamayı durdurmak için kasılmış olan rahminizin hemen göbeğinizin aşağısına kadar indiğini göreceksiniz. Doktorunuz rahmin kasılmasını yardımcı olmak için masaj yapacaktır. Siz de odanıza geçtikten sonra aklınıza geldikçe bu masajı yapmalısınız. Bu esnada, elinizin altında kasılmış olan rahminizi top gibi hissedebilirsiniz.

Doğumhanede yaşayacağınız en farklı deneyimlerden biri de, 9 aydır alışmış olduğunuz karnınızın birden inmesi olacaktır. Doğum sonrası 2. Haftada rahim leğen kemiği içindeki yerine inerken, gebelik öncesi asıl boyutuna dönmesi, doğum sonrası 4. Haftayı bulacaktır.

Gebeliğin son haftalarında 1000 gr a ulaşmış olan rahminiz, 1 hafta sonra 500 gr a, 4 hafta sonra 100 gr a inere eski ağırlığına kavuşacak.

Gebelik boyunca, rahminiz, bebeğinize yer sağlayabilmek için, ağırlık olarak 15-20 kat büyümüş, hacim olarak da 100 kat artan bir taşıma kapasitesine ulaşmıştı.

Gebe olmayan ve 9 aylık gebe bir kadında rahmin pozisyonu

Bebeğinizin emmesiyle beyne giden sinyaller, beyinden oksitosin adlı hormonu salgılatır. Bu hormon memelerde süt yapımını sağlarken, aynı zamanda, memelerde yapılmış, hazır olan sütün süt kanallarından ilerletilebilmesi için süt keselerini saran kas hücrelerinin kasılmasını sağlar. Ne mucizedir ki bu hormon aynı zamanda, rahmi kasarak, kanamayı durdurmayı sağlayan hormondur. Bu hormon, doğum sonrası rahminizin toplanabilmesi ve kanamanın azaltılabilmesi için, aralıklı olarak şiddetli kasılmalar oluşturur. Bu ağrı şeklindeki kasılmaları özellikle bebeğinizi emzirirken hissedecek olmanızın sebebi budur. Bu kasılmalar bazen çok ağrılı olur ve doktorunuzun doğum sonrası önerdiği ağrı kesicileri kullanmanızı gerektirebilir.