Hamilelik testini ne zaman yapmalıyım, ne zaman testte çıkar, ne zaman doğru sonuç verir, güvenilir midir?

Adetiniz bu ay gecikti veya gebelik belirtileri oluşmaya başladı. Acaba hamile misiniz? Bunun en kolay yolu, evde yapabileceğiniz gebelik testidir. Bu testler, idrarınızdaki beta-hcg adlı hormonu ölçerler. Bu hormon, döllenme gerçekleştikten sonra, embriyo rahme tutununca, ileride plasentayı oluşturacak hücrelerden kana salınır. Ortalama gün aşırı iki katına çıkarak zamanla kan düzeyi artmaya başlar ve bir süre sonra da idrarda görülmeye başlar. Bu nedenle kanda yapılan beta-hcg testi çok daha erken ve net sonuç verir. Cinsel ilişkiden 8-10 gün sonra henüz beklenen adet zamanı bile gelmeden, kan testiyle (beta-hcg) gebelik anlaşılabilir. Özellikle düşük tehdidi ya da dış gebelik ayırımında bu test hayati önem taşır.

Planladığınız bir gebelikse ve riskli bir durumunuz yoksa evde yapacağınız idrar testiyle gebe olup olmadığınızı anlayabilirsiniz. Eczaneden alabileceğiniz bu testler genelde güvenilirdir ve henüz adet gecikmesi olmadan gebeliği saptayabilir.

En uygunu sabah idrarınızla gebelik testini yapmanızdır. Piyasadaki ürünlerden bazıları, bir kaptan damlalıkla aldığınız idrarın test çubuğuna damlatılmasıyla uygulanır. Bazılarında ise direkt olarak idrar, test çubuğuna yapılabilir. Yine çizgi çubuklarının yorumlanması, testler arasında farklılık gösterebilir. Test kutusunun içinde detaylı bilgi verilecektir.

Bu testler güvenilirdir. Son kullanma tarihini kontrol etmelisiniz ve banyo gibi ıslak bir ortamda tutmamalısınız. Yoksa yanlış sonuç verebilir.

Pozitif çıkması gebeliği yüzde 99 doğrularken, negatif çıktığında erken olduğu için henüz görünmüyor olabilir, bu durumda bir hafta sonra tekrarlamanız önerilir. Bazı durumlarda test yanlış pozitif çıkabilir. Yani test pozitif olduğu halde gebe olmayabilirsiniz.

Örneğin, son 2 ay içerisinde bir düşük yaşadıysanız, hâlâ bir önceki gebeliğin etkisi testi pozitif çıkarmış olabilir.

Ya da çocuk sahibi olmak için tedavi aldıysanız çatlatma iğnesi yapılmış olması bu testi pozitif çıkarabilir. Bu nedenle çatlatma iğnesinden en az 12 gün sonraki döneme kadar gebelik testi aldatıcı bir sonuç verebilir.

Bazı plasenta tümörleri de çok nadir görülse de gebelik olmadığı halde, gebelik testinin pozitif çıkmasına sebep olabilir.

Biyokimyasal gebelik denilen durumda, embriyo rahme tutunup hormon salgılamaya başladığı için gebelik testi pozitif çıkabilir ama birkaç gün sonra gebelik sağlıklı devam etmediği için sonlanabilir ve adet görülebilir. Bu nedenle, adet gecikmesi olmadan testi yapmamak gereksiz heyecan yapmamak adına daha uygundur.

Test pozitif çıktı ise bir an önce doktor randevunuzu almalısınız. Doktorunuzun sizi gebeliğin en erken döneminde görmüş olması, sağlıklı bir gebelik mi, dış gebelik mi, rahim içi bir gebelik mi ayırt etmesine olanak sağlar. Bu sayede sağlıksız bir gebelik erken fark edilip anne sağlığını tehlikeye atması önlenmiş olur.

Ayrıca, eğer testiniz pozitif çıktı ama şiddetli kasık ve karın ağrınız ya da lekelenmeniz olduysa hemen doktora başvurmalısınız. Dış gebelik olabilir. Gebelik testiniz negatif çıktı, bir hafta beklediniz, yine negatif çıktı ve adet görmediyseniz, adet gecikmesinin araştırılması için yine bir doktora başvurmalısınız.