20. yüzyılın başlarında, tıbbi sorunu ya da önemli bir hastalığı olan kadınların çoğu ya gebe kalamıyordu ya da çok riskli seyredeceği ve hayati risk taşıdığı için bu kadınlara gebelik yasaklanıyordu. Tıptaki gelişmeler ve ensülin, tansiyon düzenleyici gibi ilaçların keşfi, hastalığı olan çok sayıda kadının gebe kalabilmesini mümkün kıldı. Bu tarz, gebe kalmanın ölümle sonuçlanabileceği uyarısı yapılan hikâyelere, özellikle filmlerde çok sık rastlanıyordu.

Artık gebeliğe asla izin vermediğimiz hastalıklar çok az bir orana inmiştir. Günümüzde, anne ve bebek sağlığını etkileyebilecek çoğu hastalığın sebebi hatta kalıtımsal özellikleri anlaşıldı ve tedavileri etkin bir şekilde yapılıyor. Bir yandan da doğum kontrol yöntemleri çok başarılı seviyelere ulaştı. Modern çağın kadını, artık ailesini istediği sayıda planlayabiliyor ve sağlıklı bir çocuğa sahip olabilmek adına gerekli hizmetleri ve tıbbi yardımı alabiliyor. Gelinen nokta, doğum hekimliğinin odaklandığı noktayı da değişime uğrattı ve anne ile bebeğin hastalıklarını tedavi etmeye değil, bu olumsuz olabilecek sonuçları önlemeye yöneltti.

Gebelik öncesi sağlık değerlendirmesi, koruyucu hekimlik alanına girmektedir. Sağlık kavramı artık tedavi edici hizmetlerden, hastalıkları önleyici tedbirlere kaydığı için koruyucu hekimlik, sağlığın temeline oturdu. Hekimler olarak amacımız, eve sağlıklı bir anne ve bebek göndermektir. Bunu sağlayabilmenin etkin yolu da kadını, gebe kalmadan, gebeliğe karar verdiğinde muayene edip, danışmanlık verebilmektir. Gebelik süreci ve sonrasında, anne-bebek sağlığını tehdit edebilecek faktörler ve hastalıklar neredeyse tamamen tanımlanmıştır. İşte gebelik öncesi muayenenin amacı, risk oluşturabilecek durumları tespit etmek, anne adayını bilgilendirmek ve bu riskleri ortadan kaldırmak için gerekli stratejileri belirlemektir. Bir başka deyişle, halk sağlığı hizmeti adına koruyucu hekimliğin temeli, gebelik öncesi muayenedir. Sağlıklı bir toplum, sağlıklı bireylere, sağlıklı çocuklara, sağlıklı gebeliğe ve sağlıklı anne babaya ihtiyaç duyar. Sağlık nerede başlar sorusunun cevabı, gebe kalmadan önce anne ve babanın sağlığındadır.

Gebe kalmadan önce muayene alışkanlığı kazandırmanın yolu da aslında, üreme çağındaki kadınların yıllık jinekolojik muayene alışkanlığını edindirmektir. Özellikle ülkemizde çoğu kadının sadece doğumlarda doktora başvurması çok sayıda hastalığı önceden yakalayabilmemizi engellemektedir. Gebe kalmayı planladığınızda, korunmayı bırakmadan önce jinekoloğunuza başvurmalısınız.

İstatistiklere göre gebeliklerin yüzde 50’si planlanmadan oluşmakta ve gebeliğin farkına varıldığında, bebeğin çoğu organ sistemi temelleri atıldığı için çok geç kalmaktayız. Belki de bu sebeple, gebelik testi negatif çıkan kadınlara gebelik öncesi danışma şansı sunulmalıdır.