Gebelik testi yaptınız ve pozitif... Peki şimdi ne yapmalısınız?

İlk doktor randevunuzu planlayın

İlk muayenenizin gebe kalmadan olması en idealidir. Yapılacak bu muayenede doktorunuz hem üreme, gebe kalabilme açısından jinekolojik muayenenizi yaparken hem de genel bir muayeneyle sizin bile haberiniz olmayan bir hastalığınız olduğundan şüphelenebilir. Bunun anlaşılması ve gebelik öncesi tedavisi sağlandıktan sonra gebe kalmaya izin vermek en sağlıklısıdır.

Eğer gebelik öncesi muayeneyi yaptırmadıysanız ve hazırlıkları bilmiyorsanız ya da plansız gebe kaldıysanız gebeliğinizi fark eder etmez, gerçekten gebe olduğunuzu ve sağlıklı bir gebelik olduğunu teyit edebilmek için doktor randevunuzu gerçekleştirmelisiniz. Her ne kadar gebelik belirtileri yaşıyor olsanız da bu, gebe olduğunuz anlamına gelmez. Ya da gebeyseniz de sağlıklı bir gebelik olup olmadığını değerlendirmek gerekir.

Son adet tarihinizi ezbere bilin, doğum tarihinizi hesaplayın

İlk aklınıza gelen, bebeğinizi ne zaman kucağınıza alacağınız olacak. 40 haftalık serüveniniz hangi tarihte sonlanacak? Kaç aylık/haftalık gebeyim? Doğumum ne zaman?

Son adet tarihinizin ilk günü, gebelik hesabında en önemli tarihtir ve kayıtlarda olsa da ezberlemeniz gerekir. Bu süreçte, kendi doğum gününüzü bile unutabilirsiniz ama bu tarihi bir yere kaydetmeli ve asla unutmamalısınız.

Doktor ve hastane seçiminizi yapın

İlk muayenenizi size en yakın ve en uygun kuruluşta gerçekleştirseniz de gebeliğiniz kesinleştikten ve ilk muayenenizden sonra, size 9 ay eşlik edecek doktor ve hastaneyi belirlemeniz gerekecektir. Genel olarak tüm takiplerin ve 9 aylık sürecin, aynı doktor ya da sağlık kuruluşunda olması tercih edilir. Bu şekilde, hem düzenli kayıtlarınız tutulur hem de riskli ya da istenmeyen, beklenmeyen bir durum gerçekleşirse gebeliğinizi başından beri takip eden kişinin değerlendirmesi çok daha doğru olur. Bu nedenle daha gebeliğinizin başında bu seçimi yapmalısınız. Ve henüz erken gibi görünse de doktorunuzla doğum koşullarını konuşmuş ve hastane seçimini de yapmış olmalısınız.

Birçok kamu kuruluşu ve aile hekimliği merkezinde ücretsiz gebelik takibin- de olabileceğiniz gibi, özel hastane veya muayenehaneleri de seçebilirsiniz. Her durumda, aile hekiminiz de gebelik kaydınızı tutacak ve size yardımcı olacaktır.

Gebelik dosyanızı oluşturun

Gebelik 40 haftalık bir süreçtir ve bu sürecin takibi çok önemlidir. Her doktor muayenesi, doktor raporu ya da laboratuvar raporunu arşivlemek için bir dosya oluşturun. Bu dosyaya, anormal olarak yaşadığınız belirtileri, merak ettiğiniz soruları da ekleyebilirsiniz. Bu şekilde oluşturulmuş bir dosya, acil bir durumda sizi ilk defa muayene edecek doktor için çok önemlidir. Bazı hastane ve doktorlar kendi kayıtlarını tutabilirler ama yine de birer kopya istemek ve bunu dosyalayıp saklamanın size çok faydası olacaktır.

Artık iki kişisiniz, vücudunuza iyi davranın

Şu ana kadar uygulamıyor bile olsanız sağlıklı yaşam alışkanlıklarına geçmek zorundasınız. Dengeli ve sağlıklı beslenme, düzenli egzersiz, düzenli uyku bunların başlıcalarıdır. Gebeliğe özel multivitamin ya da folik asidinizi de alıyor olmalısınız.

Gebelik doğal bir dönem olduğu için kendinizi eve kapatmanız gerekmez. Ama her konuda artık bebeğinizi de düşünmeli, iki kişi olduğunuzu unutmamalısınız.

Gebelikte yenilmemesi gereken gıdaları bilmeniz çok önemlidir

Sigara ve alkol gibi sizin için de zararlı olan alışkanlıklar, karnınızdaki savunmasız bebeğiniz için çok daha fazla risk taşır. Kullanıyorsanız da gebeliği fark ettiğiniz an bırakmalısınız.

Günlük alışkanlıklarınız olan kahve tüketiminde bazı sınırlamalar gerekebilir.

Ve yine gebeliğinizin farkında olmadan almış olduğunuz ilaçlar ya da bilinen bir hastalığınız sebebiyle devamlı kullanmanız gereken ilaçların her birini, reçetesiz de satılıyor olsa doktorunuza bildirmeniz gerekir. Toplumumuzda çok güzel bir alışkanlık olan, gebeyken ilaç kullanmama faydalı olduğu gibi, tam tersi gebelikte kesinlikle bırakılmaması gereken tiroit gibi ilaçları da gebeyim diyerek bırakmak çok zararlı sonuçlar doğurabilir. Bu nedenle her ilaç doktora danışılmalı ve başka bir hastalık nedeniyle kullanılmakta olan ilaçlar da doktora sorulmadan bırakılmamalıdır.

Gebelik haberinizi yakınlarınızla ne zaman ve nasıl paylaşacağınızı tasarlayın

Bazı anne adayları gebe olduğunu öğrenir öğrenmez paylaşmak isterken bazıları bir süre beklemek isteyebilir. Bunda çalışma koşulları da etkilidir. Bu sevincinizi ne zaman paylaşacağınızı iyice düşünmelisiniz.

Bir diğer önemli konu da eğer varsa çocuğunuzla yeni bir kardeş geleceği bilgisini nasıl ve ne zaman paylaşmanız gerektiğidir. Bu konuda psikolojik destek almak çok önemlidir. Yeni kardeş gelmesi psikolojide bazen çok önemli bir travmaya dönüşebilir ve çok dikkatli olunması gerekir.

Gebelik belirtilerine hazırlıklı olun

Gebelikte görülebilecek belirtiler, her anne adayında aynı olmaz. Bazı anne adayları tüm gebelik boyunca hiçbir belirti hissetmeyebilirken bazı anne adayları da tüm belirtileri hissedebilir ya da bir kısmını deneyimleyebilir. Aynı şekilde, aynı annenin iki gebeliği çok farklı seyredebilir. Birinde yaşadığı sıkıntı ya da belirtiler diğerinde hiç olmayabilir. Bu tıpkı iki bebeğin mizacının farklı olması gibidir. Önemli olan, bu belirtileri bilmek ve hangisinin anormal olduğunu ayırt edip önemsemektir.

Vücudunuzda olabilecek gebeliğe bağlı değişikliklere hazırlıklı olun

Gebelik vücuttaki tüm sistemleri etkileyecek bir süreçtir. Anne adayının vücudu, dünyaya getireceği yeni bebeğe uygun bir adaptasyon sürecine girer.

İlginç olarak bu değişimlerin çoğunu başlatan tetikleyici faktör, bebeğin kendisinin salgıladığı uyarıcı maddelerdir.

Anne adayının vücudundaki bu değişimlerin çoğu döllenmeden çok kısa bir süre sonra başlar, tüm gebelik süresince devam eder ve bebek doğunca sona erer. Bu uyum sırasında vücudunuzda meydana gelebilecek değişimleri bilmek hazırlıklı olmanızı ve neyin anormal olduğunu anlayabilmenizi sağlayacaktır. Çünkü her anne adayının vücudu gebeliğe farklı tepkiler verebilir.

Değişecek yaşamınızı planlamaya başlayın

Eve yeni bir bebek gelmesi ve aileye yeni bir bireyin katılacak olması, tüm hayatınızı değiştirecek, kaçınılmaz bir gerçektir. Diğer aile fertlerinizle, gerek maddi gerek yaşamsal koşullarınızı tartışarak planlamanız ve beraber karar vermeniz için en iyi başlangıç, gebe olduğunuzu fark ettiğiniz dönem olacaktır. Hatta plansız bir gebelikse hem sizin hem eşinizin ebeveyn olmaya hazır olup olmadığınız da çok önemlidir.