İdrar testi, gebelikte en sık yapılacak tetkiklerden biridir. Öncelikle, gebelik olup olmadığı; kan testinden sonra, idrarda da anlaşılabilir. Gebelik testi

Gebelik öncesi muayenede de doktorunuz, herhangi bilinmeyen bir rahatsızlığınız olup olmadığını anlamak için kan testleriyle beraber idrar testi de isteyecektir.

Gebelik anlaşıldığında ise, yine kan testleriyle beraber ilk muayenenizde idrar tam idrar tahlili istenebilir.

Gebelikte bir diğer önemli test de idrar kültürüdür. Vajinadaki mikroorganizmaların bulaşması sonucu, tam idrar tahlilinde, lökosit görülebilir ve bu idrar yolu enfeksiyonu şeklinde yanlış olarak değerlendirilebilir. O nedenle, idrar yolu enfeksiyonu şüphesinde ya da tam idrar tahlilinde lökosit ya da bakteri görülmesi durumunda muhakkak idrar kültürü ve antibiyogram testi yapılmalıdır. İdrar yolu enfeksiyonunun doğru tanısı, gebelikte gereksiz yere antibiyotik kullanımını önleyeceği gibi, doğru antibiyotiği seçip, kullanabilmemizi de sağlar.

Ayrıca, gebelikte sık görülebilecek, bulgu vermeyen idrar yolu enfeksiyonu için de doktorunuz, şikayetiniz olmasa da 3 ayda bir idrar kültürü testi isteyebilir.

İdrar testi sonuçlarınız de gebelikte değişir. Normalde görülmeyen glukoz, idrarda izlenebilir. Bu her ne kadar gebelikte normal olsa da başka bulgular da varsa diyabet atlanmamalıdır. İdrarda protein atılımı ise idrar testine yansıyacak düzeyde olmadığı için gerçekleşmez. 24 saatlik toplanan idrarda ise atılım günlük ortalama 115 mg dır. 300 mg ın üstüne çıkması, tansiyon yüksekliği ile beraber idrardan protein atılımını gösterir ve gebelik zehirlenmesinin bir bulgusudur.

İdrarda kan görülmesi de gebelikte normal değildir ve idrar yollarıyla ilgili bir sorunu gösterir. Bunun istisnası zor doğumlardır. İdrar kanalları ve mesane, zor doğumlarda yaralanabildiği için idrarda kana rastlanabilir.

Gebelikte açlık kan şekeri normalden daha düşüktür ve gebe kadınlar aç kaldığında hızla kan şekerleri düşerek, enerji kaynağı olarak yağ asitleri kullanılır. Kullanılan bu yağ asitleri, kana verilir ve bu kanda ve idrarda keton cisimleri denilen maddelerin görülmesine yol açar. Özellikle, gebelikte aşırı bulantı-kusma yaşayan hastalar, gıda alamadıkları için, bu mekanizma devreye girer. İdrar tahlilinde keton cisimcikleri varlığı annenin metabolik dengesinin bozulduğunun göstergesidir. Bazı araştırmacılara göre de kana salınan bu keton cisimcikleri bebeğe geçerek, zarar verebilirler. Bu nedenlerle acil sıvı ve elektrolit desteği gerektirir.